Dit is een topic in Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur

Firewire 800 onder windows

Soulshaker

Soulshaker op 18 juli 2009 #

Hallo, Als ik eens op windows zit zou ik ook graag gebruik maken van mijn firewire 800 aansluiting Maar hoe doe ik dat? Zijn er soms drivers zodat windows die firewire schijven herkent ? De windows die ik gebruik is Windows 7 (32bit )

MrPinda95

MrPinda95 op 18 juli 2009 #

bij mij kun ik hem er gewoon insteken, verder niets nodig

Soulshaker

Waar vind je die schijf dan ? Ik hoor wel het aansluit geluidje Maar ik weet niet waar ik de toegang kan vinden Het staat niet bij de harde schijven

Sanjeev

Sanjeev op 18 juli 2009 #

Is de hardeschijf OSX geformatteerd? Dan ziet Windows de HD niet, tenzij je MacDrive gebruikt De drivers die op schijfje met de bootcamp drivers zullen vast geïnstalleerd zijn.

Nietzman

Nietzman op 18 juli 2009 #

Zal inderdaad een macdrive kwestie zijn. Ik Ik heb m'n MacBook vandaag al meerdere malen zonder problemen in target mode via FW800 aan een iMac die onder Windows geboot was gehangen.

Soulshaker

Nee , 1 daarvan is in fat 32 , maar waar vind je dat, niet bij harde schijven , daar staat enkel de C schijf en DVD drive

Pieterr op 18 juli 2009 #

Heeft jouw schijf ook een USB aansluiting? Zo ja, krijg je de FAT32 partitie wel te zien als je de schijf via USB aansluit?

csteelooper op 18 juli 2009 #

Ga eens naar My Computer [Deze Computer], klik daar rechts op en kies voor Manage [Beheren] en ga vervolgens naar Disk Management [Schijfbeheer]. Als het goed is moet je de schijf met zijn partities dáár in ieder geval zien. Zo niet, ga dan naar Device Manager [Apparaatbeheer] en kijk of je daar uitroeptekens ziet staan bij apparaten. Als dat het geval is even hier posten bij welke apparaten dan, zodat ik en anderen je van daar verder kunnen helpen. Als je Windows XP hebt, kun je NIET met schijven werken, waarvan een gedeelte in HFS+ en een ander gedeelte in FAT32/NTFS geformatteerd is. Dit heeft te maken met het gebruikte type partitietabel. Als je HFS+ en FAT32 op één schijf gebruikt en deze formatteert vanaf een (intel) Mac, dan wordt er een GUID partitietabel aangemaakt. Windows XP ondersteunt dit NIET. In Vista en hoger (Windows 7) kun je er zonder meer gebruik van maken, maar Windows XP laat je de schijven NIET zien. Je kunt ze wel zien bij de Disk Management console, maar het type partitie en/of bestandssysteem zal dan worden aangeduid als GPT Partition en kan niet worden gekoppeld (er kan geen schijfletter aan worden toegewezen; de schijf kan niet worden benaderd). Met MacDrive heb je wel toegang tot de Mac partitie op de schijf, maar of je de Windows (FAT32) partitie ook kunt benaderen via MacDrive weet ik niet...

Soulshaker

Ok , bedankt Windows 7 herkent ze alle 3 (waarvan 1 , de Lacie , volledig FAT is) Maar nu is de vraag , hoe benader ik die schijf ? Kan het kwaad dat ze alle 3 in een daisy chain staan ? EDIT : het is me ondertussen gelukt om de Lacie schijf toe te voegen Het had gewoon geen drive letter . Maar bij het toewijzen van die letter heb ik op 1 of andere manier het geformateerd naar NTFS ? Waardoor al mijn bestanden op die schijf weg zijn. Dus nu terug op FAT 32 gezet Geen paniek , de bestanden op die schijf (30GB Muziek + nog wat bestanden) stonden toch al dubbel op andere schijven Mijn 2 My books zal ik dus maar laten , daarvan heb ik niks dubbel :P Allemaal heel erg bedankt !

csteelooper op 19 juli 2009 #

Normaal gesproken wijzig je het bestandssysteem niet bij het toewijzen van een drive letter. Maar in je screen capture zie ik dat geen van de schijven een (door Windows leesbaar en/of herkend) bestandssysteem. Als je dán een drive letter gaat toewijzen, ziet Windows dat als een format-opdracht (lees: uh-oh... bestanden kwijt...). Dat is een probleem dat vaker voorkomt... Gebruik van gemengde (FAT32[/NTFS]/HFS+-schijven gaat niet helemaal lekker in Windows. Windows Vista heeft daarvoor sowieso SP1 nodig; hoe dat met Windows 7 zit, weet ik niet, maar het type partitietabel dat voor HFS+ gebruikt moet worden is de boosdoener. Op PowerPC was dat sowieso APM (Apple Partition Map), op Intel kun je kiezen tussen GUID óf APM. APM wordt buiten Apple bijna nergens ondersteund (sommige Linux distro's, maar verder echt helemaal nergens), en de GUID-indeling is gewoonweg erg nieuw. Daardoor ondersteunt XP of eerder die indeling nog niet, en zoals je ziet is ook de ondersteuning in andere versies nog niet goed geregeld. Als je MacDrive installeert kan Windows Vista SP1 of hoger (7) in ieder geval wel de Mac partities lezen, en zal Windows ze waarschijnlijk beter 'respecteren' in voorvallen als het jouwe... Sja... Windows kan echt nog veel leren...

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen

Over dit topic

Gestart op 18 juli 2009 door Soulshaker

Laatste reactie door csteelooper

Reageer op dit topic