Dit is een topic in Community » Forum » Mac Software » OS X

ibook datum staat op 1970?

QriZ24

QriZ24 op 20 november 2006 #

gezien de ibook van mijn vriendin dagen niet aan de stroom heeft gezeten, is deze helemaal leeggeraakt. toen we de ibook wilde opladen, kregen we een melding dat de datum voor 2001 stond en dat derhalve sommige programma's niet meer werken. in het menu datum en tijd staat inderdaad 1970. we kunnen dit wel handmatig aanpassen maar dit werkt erg vervelend, we zouden wel 200 keer op een knop moeten drukken om weer bij het juiste jaartal te komen. is hier een andere oplossing voor? alvast dank voor de reacties. ik kon middels de zoekfunctie niets vinden...

op 20 november 2006 #

Ik kan in het datum en tijd venster gewoon het jaartal intikken, maar dan even iets anders, meestal als de datum op 1970 springt is het ROM batterijtje leeg, dat is het batterijtje dat de tijd onthoud.

QriZ24

QriZ24 op 20 november 2006 #

dank voor je reactie, ik d8 ook aan het batterijtje, maar is dat niet meer bij de macs van vroeger? ik kan me zelfs herinneren dat 1970 nog een specifiek jaartal was? geboortejaar van steve?

Buzz_D

Buzz_D op 20 november 2006 #

Nee hoor, 1 Januari 1970 is gewoon het nulpunt van de tijdrekening van UNIX systemen.

Brimme

Brimme op 20 november 2006 #

volgens mij zit er geen rom batterijtje in de ibook, daarom springt hij naar het nul punt als je accu helemaal leeg is.

kink op 21 november 2006 #

QriZ24 ik kan me zelfs herinneren dat 1970 nog een specifiek jaartal was? geboortejaar van steve?

neen, je vergist je, dat is 1870...

Jned

Jned op 21 november 2006 #

neen, je vergist je, dat is 1870...

Hu, 1870? Wie leeft er nog uit die tijd?

Brainiac op 21 november 2006 #

Heb ik ook eens gehad als ik terug kwam van een reis.

Jned

Jned op 21 november 2006 #

Als ik bij mij op de reset-knop druk is de datum opeens ook 1970 (en geen 1870)

Peppie

Peppie op 21 november 2006 #

Beste maccers , dat van dat batterijtje in een ibook is onzin, ook het leegraken van de batterij. Het probleem is heel simpel het PMU moet gereset worden. (Power management Unit) dit doe je als volgt: 1 Als de computer aanstaat, zet u deze uit. 2. Stel de Power Manager opnieuw in door tegelijkertijd Shift-Control-Option-aan/uit-knop in te drukken. Druk niet op de fn-toets (Function) terwijl u deze toetscombinatie indrukt. 3. Wacht vijf seconden. 4. Druk op de aan/uit-knop om de iBook opnieuw op te starten. Kijk anders even hier. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449 succes

hansenonline

hansenonline op 22 november 2006 #

sorry hoor maar na een complete leegloop van de accu had ik met mijn g3 ibook ook dat de datum op 1970 stond, na de datum weer goed ingevoerd te hebben en de stroom ook op de ibook was geweest werkt hij weer zonder problemen!

Peppie

Peppie op 22 november 2006 #

Beste Hanseonline, Dit betekent als je de batterij verwijderd de klok stopt ! Probeer het maar eens uit, verwijder de batterij je zult zien als je hem terugplaatst de klok nog steeds op tijd loopt. peppie

Jned

Jned op 22 november 2006 #

Op mijn powermac zit een leuk knopje, een reset-knop, als je die indrukt wordt het ook 1970.

Brainiac op 24 november 2006 #

Zitten de klok-instellingen ook niet opgeslagen in het PRAM trouwens?

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Log in of registreer.

Inloggen

Over dit topic

Gestart op 20 november 2006 door QriZ24

Laatste reactie door Brainiac

Reageer op dit topic